Joulun liikuttavimmat lahjat Treenikamoilta / Tilaa 19.12. mennessä / Pidennetty palautusoikeus

Paljasjalkakengät - Luonnollisen askeleen edelläkävijä

Paljasjalkakengät - Luonnollisen askeleen edelläkävijä

Kun puhumme jalkineista, usein unohdamme, että ihmisen jalka on vuosituhansien ajan kehittynyt ilman kenkiä. Jalkaterä on monimutkainen rakenne, joka sisältää kymmeniä pieniä luita ja niveliä. Nyt, kun moderni elämäntyyli vaatii meitä suojaamaan jalkojamme, on tärkeää, että valitsemme kengät, jotka tukevat jalkamme luonnollista liikettä ja rakennetta. Tässä astuvat kuvaan paljasjalkakengät! Tämä blogitekstin tarkoituksena on tutustuttaa sinut paljasjalkakenkien tärkeimpiin ominaisuuksiin sekä auttaa miettimään, sopisivatko paljasjalkakengät myös sinulle. 

1. Leveä lesti

Jalkaterämme ovat evoluution myötä muovautuneet siten, että varpaillamme on luontaisesti tilaa liikkua ja levitä. Kuitenkin monet perinteiset kengät on suunniteltu kapealestisiksi, etenkin etuosastaan, mikä voi aiheuttaa varpaiden puristumista yhteen. Kapea lesti on monesti valittu lähinnä esteettisin perustein. Kun kenkäteollisuuden massatuotanto otti tuulta alleen, estetiikka ja yleiset muotinormit alkoivat ohjata kenkien muotoilua enemmän kuin käytännöllisyys. Kapea lesti miellettiin naisellisen elegantiksi, kun taas leveä lesti assosioitui maskuliiniseen mukavuuteen.

Liian kapea lesti ei ole pelkästään epämukava, vaan se voi myös aiheuttaa useita jalkaterän ongelmia, kuten virheasennot, vaivaisenluut ja kipeytyneet varpaankynnet. Paljasjalkakenkien leveä lesti mahdollistaa varpaiden vapaan liikkeen, mikä parantaa jalkaterän biomekaniikkaa ja liikkuvuutta. Tämä auttaa paitsi ennaltaehkäisemään jalkaongelmia, myös tukemaan tasapainoa ja jalan yleistä toimintaa.

2. Ohut ja joustava pohja

Ihmisen jalkapohjissa ja varpaissa on yli 200 000 hermopäätettä, eli enemmän kuin missään muualla kehossamme. Nämä hermopäätteet tunnistavat maan pinnan epätasaisuudet ja välittävät tietoa aivoille, auttaen säilyttämään tasapainon ja oikean kävelyasennon. Vaikka perinteisen kengän paksu pohja saattaa tuntua mukavalta jalassa, se vaimentaa yhteyden maahan ja voi rajoittaa jalkaterän luontaista liikettä, mikä pitkällä aikavälillä voi vaikuttaa kävelyasentoomme.

Paljasjalkakengän ohuen pohjan ansiosta pystyt aistimaan jopa pienimmät maan epätasaisuudet. Tämä aktivoi jalkapohjan hermopäätteitä ja tehostaa kehon asennon tunnistamista. Tunnetta kutsutaan proprioseptiikaksi ja sen ansiosta jalkojen lihakset aktivoituvat ja vahvistuvat.

3. Ei kantapään tai päkiän korkoa - "nolla droppi"

Perinteisten kenkien suunnittelussa korostetaan usein korotettua kantaa, joka voi vaikuttaa monin tavoin koko kehomme asentoon ja biomekaniikkaan. Korotetun kantapään seurauksena kehon painopiste siirtyy eteenpäin, mikä voi aiheuttaa muutoksia lantion ja alaselän asennossa. Pitkäaikainen korotettujen kenkien käyttö voi myös johtaa tasapainon muutoksiin ja lihasepätasapainoon, mikä puolestaan saattaa aiheuttaa kipua ja rasitusta erityisesti alaselässä, lantiossa ja polvissa.

Paljasjalkakengissä suositaan "nolla droppia", mikä tarkoittaa, että kengän pohja on saman paksuinen kantapäästä varpaisiin. Tällainen suunnittelu mahdollistaa jalkojen ja koko kehon luonnollisen asennon, tasapainon ja liikkeen. Kun jalka asettuu maahan luonnollisessa asennossaan, lihasten ja nivelten kuormitus jakautuu tasaisemmin. Tämä voi auttaa vähentämään yleistä rasitusta ja ennaltaehkäisemään kiputiloja, parantaen samalla kävelyn tehokkuutta ja mukavuutta.

Miksi siis valita paljasjalkakengät?

Kun vertaamme paljasjalkakenkiä perinteisiin kenkiin, huomaamme nopeasti eroavaisuudet. Siinä missä "normaalit" kengät pyrkivät suojaamaan ja eristämään jalkaa ympäristöstä, paljasjalkakengät pyrkivät mahdollistamaan luonnollisen liikkeen. Niiden käyttö ei ainoastaan auta jalkojen terveyden ylläpitämisessä, vaan voi myös parantaa kehon yleistä ryhtiä ja liikkuvuutta.

Lopulta valinta on sinun. Haluatko tukea jalkojesi luonnollista liikettä ja rakennetta? Jos vastaus on kyllä, paljasjalkakengät ovat oikea valinta sinulle. Muista kuitenkin aloittaa paljasjalkakenkien käyttö maltilla, jos keho on vuosien ajan tottunut perinteisiin vaimentaviin ja liikettä rajoittaviin kenkiin, täytyy muutokselle antaa tarpeeksi aikaa. 

Tutustu tarkemmin ja löydä omiin tarpeisiisi sopivat paljasjalkakengät tästä.

Mikäli tarvitset apua tai kaipaat lisätietoja, meidät tavoitat sähköpostilla asiakaspalvelu@treenikamat.fi tai numerosta 050 466 7269 (ark. 10-18).

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.